SPRAWDŹ

ul. mjr Hubala 19,
45-266 Opole

+48 77 4421429
pp54@pp54.eu

  Drogie dzieci to już kolejny tydzień pracy dla nas. Czy wiecie, że wielkimi krokami zbliża się ulubiona przez nas pora roku? Wszystkie zabawy i ćwiczenia będą poświęcone tej porze roku, będzie nawet film edukacyjny – z pewnością Wam się spodoba, a poza tym musimy pamiętać o Dniu Taty – 23.06.2020r.

 Tematyka tego tygodnia brzmi: Tato, to już lato!

 1

(ilustracja pochodzi ze strony pixabay .com)

*Zapraszam wszystkie „Wróbelki” do obejrzenia filmu edukacyjnego pt. „Zagadkowe lato”

Pewnie już wszystko wiecie o tej porze roku?

Proszę , odpowiedzcie na pytania:

1. Co to jest lato?

2. Jaka pora roku jest przed latem i po lecie?

3. Z czy Wam się kojarzy lato? ( mnie z truskawkami i lodami)

4. Co możemy robić latem?

5. W jakim miesiącu rozpoczyna się lato, a w jakim żegna się z nami?

* „Lato” jak wyobrażasz sobie lato, pokoloruj obrazek.

2 optimized

*Zabawa rytmiczna , postarajcie się wykonać te same ruchy dłońmi co nauczyciel- oczywiście rytmicznie.

*Zagadki słuchowe wraz z ćwiczeniami słuchu fonematycznego.

1.Dzień jest coraz dłuższy, słońce wcześnie wstaje.

  Jaka pora roku po wiośnie nastaje?

2. Gorąca kula po niebie się toczy,

Gdy na nią spojrzysz, to aż zamkniesz oczy.

3.iedy wokół grzmi i błyska,

Ciemna chmura deszczem tryska,

Mokną łąki, lasy, wzgórza,

to na pewno przyszła …

4.Złotym okiem mruga,

Znajdziesz go na plaży,

Opala się na słonku,

Potem lśni w pierścionku.

5.Gdy przyłożysz ją do ucha,

Szumu morza wnet posłuchasz.

Pewnie bez kłopotu odgadliście wszystkie nazwy, a może spróbujecie powiedzieć jakie głoski słychać na początku i na końcu każdego słowa?

(lato, słońce, burza, bursztyn, muszla)

*Gra dydaktyczna „Co słyszysz?” Wskaż i nazwij przedmioty , które rozpoczynają się głoską :o, a, l, s, p.

 3

*Czas na gimnastykę wraz z DJ Miki

*Zabawa matematyczna „Tęcza”–  czy umiemy posługiwać się l. porządkowymi?

Zadaniem dziecka jest pokolorować tęczę wg. instrukcji a następnie nazwać, który kolor jest czerwony, niebieski , żółty- posługując się l. porządkowymi.

 4 optimized

 

 23.06.2020r. Dzień Ojca

 

5

 

 

*Zapoznanie z piosenką pt. „Tata jest potrzebny”

 

Tata jest potrzebny

Tata jest potrzebny, żeby przybić gwóźdź
Tata jest potrzebny, by na spacer pójść
Tata jest potrzebny a ja kocham go
I czuję się bezpieczny gdy obok idzie on.

Ref. Bo tata, tata, tata potrzebny bardzo jest
Gdy kiedyś spotkam lwa to on uratuje mnie.

Tata jest potrzebny, żeby w piłkę grać
Tata jest potrzebny, by na lody dać
Tata jest potrzebny a ja kocham go
I czuję się bezpieczny gdy obok idzie on.

Ref. Bo tata, tata, tata potrzebny bardzo jest
Gdy kiedyś spotkam lwa to on uratuje mnie

* Zabawy  z tatą :

1. „ Rysowane wzory „

Dziecko siedzi na podłodze. Zamyka oczy. Tata rysuje mu na plecach np. domek, słońce, kwiat itp. Następnie pytamy je, co zostało narysowane. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytanie - czynność powtarzamy. (ćwiczenie koncentracji uwagi)

2. Gdyby …

Tata podaje twierdzenia hipotetyczne typu „Gdyby… to…” Czas na odpowiedzi na nie jest ograniczony do 2 min. Po tym następuje zmiana tematu. Odpowiedzi padają w czasie rundki. Przykłady twierdzeń: 

  • Gdyby drzewa mogły mówić, to… 
  • Gdyby gwiazdy pokazywały się raz na sto lat, to… 
  • Gdyby psy umiały fruwa, to… 
  • Gdyby musiało się dotrzymywać wszystkich obietnic, to… 
  • Gdyby barwy naszej skóry zmieniały się zależnie od naszych emocji, to… 
  • Gdyby hipopotamy mieszkały na najwyższym piętrze w domu bez windy, to… 
  • Gdyby szkoła była zbudowana z piernika, to…

*Malowanie portretu Taty za pomocą kredek, farb, pisaków; ozdabianie pracy kolorowymi kwiatkami wyciętymi z kolorowych kartek.(Koniecznie należy się zastanowić jaki tata ma kolor włosów, jakiego koloru oczy, itp.).

*Słuchanie wiersza, rozmowa z dzieckiem : Za co kocham Tatę?

6

*Gra matematyczna „Co jest cięższe?” zadaniem dziecka jest  oznaczenie strzałkami położenia huśtawek. Strzałka w górę oznacza lżejszą stronę, a strzałka w dół – cięższą; Pokoloruj lżejsze zwierzęta na każdej huśtawce.

7 optimized

8 optimized

9

*Zabawa doskonaląca koncentrację uwagi „Kot w worku „

Dziecko losuje przedmioty z worka. Nie wyciągają ich tylko opisuje ich wygląd. Pozostali muszą odgadnąć, o czym jest mowa. (ćwiczenie natężenia uwagi przez dziecko losujące, koncentracji i trwałości  u odgadujących)

*Pokoloruj letni obrazek i policz ptaki, owady: biedronki i motyle.

10 optimized

Sport to zdrowie

Cel: uświadomienie znaczenia ruchu dla zdrowia człowieka, zachęcanie do aktywności ruchowej oraz uprawiania sportu. Zapoznanie z różnymi dyscyplinami sportu, kształtowanie nawyków prozdrowotnych.

*„Sport to zdrowie” czy wiecie, dlaczego tak się mówi?

Postarajcie się odpowiedzieć – co sport ma wspólnego ze zdrowiem?

A jaką dyscyplinę sportu lubi każdy z Was, a może ktoś znajomy jest piłkarzem lub kolarzem?

11

*Piosenka „Sport to zdrowie”

*Zagadki dotyczące sportu .

1. Zawodnicy na głowy, czepki zakładają.
Rękami i nogami w wodzie poruszają. ( pływanie )

2. Zawodnicy grając w piłkę, rękami ją odbijają
i wysoko ponad siatką drugiej drużynie podają. ( siatkówka)

 

 

3. To jest długi sznurek z dwoma uchwytami,
który lubi skakać razem z dziewczynkami ( skakanka )

4. Można wtedy jechać na nim,
kiedy kręci się nogami ( rower )

 

*Zabawy ruchowe przy muzyce „Równowaga”

* „Sportowe dyscypliny” czy wiecie jakie dyscypliny sportowe są na obrazkach?  Nazwijcie je i opowiedzcie, na czym polega każda z dyscyplin.

12

13

14

15

16

17

 

*Postarajcie się podzielić nazwę każdej dyscypliny sportowej na sylaby oraz powiedzcie jaka głoskę słychać na początku i na końcu słowa.

*Zabawa dla całej rodziny „Rzuty do celu”, proponuję poszukać stare gazety i wykonać z nich kule ( każdy z domowników min. 5), zadaniem każdej osoby jest wrzucić jak najwięcej kul do wyznaczonego celu (np. kosza, miski). Ciekawe kto wygra?

18

* Rozmowa na temat symboli olimpijskich. Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat wyglądu powyższego symbolu, wyjaśnij, że jest to symbol olimpijski, który widnieje na fladze olimpijskiej, wciąganej na maszt podczas ceremonii otwarcia olimpiad sportowych. Przecinające się różnokolorowe koła na fladze olimpijskiej symbolizują zarówno różnorodność (kolory), jak i jedność (koła łączą się ze sobą) ludzi mieszkających na całym świecie. Poszczególne kolory kół symbolizują kontynenty: niebieski – Europę, czarny – Afrykę, czerwony – Amerykę, żółty – Azję, zielony – Australię. Kolory te zostały dobrane tak, aby przynajmniej jeden wystąpił na fladze każdego państwa.


 *”Tańce połamańce” – ilustracja ruchowa treści piosenki

*„Zabawa kolorowymi kołami” .Ułóż na podłodze pięć wyciętych z papieru kół w kolorach: niebieskim, czarnym, czerwonym, żółtym i zielonym. Zachęć dziecko do ułożenia ich w dowolny sposób (np.: poziomo, pionowo, w kole) oraz do wymyślenia zabawy ruchowej z ich wykorzystaniem. Po zakończeniu zabawy ułóż koła w kształt symbolu olimpijskiego: trzy z nich znajdują się na górze (niebieskie, czarne, czerwone) i dwa na dole (żółte, zielone). Zapytaj dziecko, co im przypomina ten kształt.

 * „Wyścigi”  słuchanie opowiadania P. Beręsowicz

W Dniu Sportu przed wyścigiem w workach Olek był pewny swego. Tymczasem niespodzianka!

Ola jak zając wyskoczyła mu zza pleców i pierwsza wpadła na metę. Zabrzmiały brawa, a Olek nadął się i burknął: – Na pewno miała luźniejszy worek! – Następnym razem stań do wyścigu ze ślimakiem – zaproponowała mama, ale Olek wzruszył ramionami. – A co to za przyjemność wygrać ze ślimakiem? – prychnął. – Przecież ze ślimakiem nie można przegrać! – To znaczy, że przyjemność jest wtedy, kiedy można przegrać, tak? – spytała mama. – W takim razie wypadałoby chyba umieć przegrywać, co? – Jak to umieć przegrywać? – zdziwił się Olek. – Po prostu: najpierw starać się wygrać, a jeśli się nie uda, pogratulować zwycięzcy i następnym razem starać się jeszcze bardziej. – To trudne – zmartwił się Olek. Mama uśmiechnęła się czule. – Wiem, synku – powiedziała.

 *,,Jaką dyscyplinę sportu chciałbyś uprawiać?” – praca plastyczna. Wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką po wcześniejszej rozmowie – zadaniem dziecka jest narysowanie ulubionej dyscypliny sportu .

*„Jak dzieci spędzają czas?” Przyjrzyj się obrazkom  i opowiedz co się na nich dzieje; oceń zachowania dzieci.

19

*Zagadki pantomimiczne – ,,Sportowe kalambury”. Przygotuj dostępne w domu przedmioty związane ze sportem np.: rakietka, czepek, okulary. Dziecko wybiera jeden przedmiot związany z jednym ze sportów, ruchem, gestem i mimiką przedstawia dyscyplinę sportową, w której używa się tego przedmiotu. Pozostali domownicy odgadują, o jaką dyscyplinę sportową chodzi, np. rakietka – tenis, czepek, okulary – pływanie.

  Drogie dzieci, już coraz bliżej wakacje! Z pewnością będziecie podróżować w różne miejsca, aby przybliżyć Wam niektóre z nich przygotowałam „wirtualna wycieczkę” po Polsce.

1

*Naszą wędrówkę rozpoczniemy od przeglądania map i atlasów, z pewnością każdy jakąś mapę Polski posiada – może być samochodowa. Poproście rodziców aby pokazali Wam gdzie w tym roku zamierzacie pojechać; może będą to góry, jeziora, a może spokojna i cicha wioska, w której mieszka ciocia?

Postarajcie się odnaleźć Opole i miejsce, które chcecie odwiedzić na mapie – z pomocą rodziców oczywiście. A jakie miejscowości są po drodze? Postarajcie się powiedzieć je „językiem robotów” – wyklaskując sylaby oraz podajcie głoskę, która słychać na początku nazwy i na końcu.

*A teraz czas na wirtualną podróż po Polsce

Myślę, że Wam się podobało.

* Wakacyjne plany – rozmowa inspirowana wierszem L. Łącz „Letnie wakacje”.
Cele: wnioskowanie na temat wakacyjnych podróży na podstawie przedstawionych elementów, kształtowanie logicznego myślenia.

„Letnie wakacje”

Kiedy są wakacje

I nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje -

Morze, góry, las.

Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

Latem  złociste promienie

Słońca

Padają na ziemię,

Popatrz  -

Rozwiały się chmury,

Baw się

I nie bądź ponury!

Morze –

Muszelki i piasek,

Góry

Lub łąka za lasem,

Warmia –

Czekaja jeziora,

Lato –

Już wyjechać pora.

*Tworzenie mapy skojarzeń od słowa wakacje: dziecko podaje wszystkie skojarzenia związane z wakacjami.( np. jagody, plecak, wyjazdy, las, strój kąpielowy itp.)

*Rozmowa na temat : Gdzie można spędzić wakacje?

Oglądanie mapy Polski i wskazywanie zaznaczonych na brązowo gór, morza i najdłuższych rzek.

*Rytmika Pana Dominika

*Wakacyjny obrazek – wykonanie wakacyjnego obrazka. Proponuje pociąć pocztówkę na kilka części, zadaniem dziecka jest ułożenie „pocztówkowych puzli” , naklejenie na kartce i  wykonanie ramki- może z ziemniaczanych pieczątek  w kształcie muszelki z użyciem farby plakatowej?

*Wakacyjne memory – można wydrukować, powycinać i zabawa w odszukiwanie tego samego obrazka gwarantowana. Dziecko może policzyć wszystkie obrazki, a następnie klasyfikować: ubrania, zabawki, akcesoria pływackie… Należy tez wskazać , których obrazków ( po dokonaniu klasyfikacji)  jest najwięcej, a których najmniej?

2

 

3

 

4

*Środki  lokomocji. Wybierając się na wakacje – musimy znać środki lokomocji. Potraficie nazwać wszystkie pojazdy? Wymieńcie, te pojazdy, które przemieszczają się po  lądzie, wodzie i powietrzu.

5

*Środki lokomocji , zagadki słuchowe dla dzieci

Postarajcie się posłuchać i nazwać pojazdy.

Do jakiej kategorii pojazdów zaliczymy poniżej przedstawione środki lokomocji?

6

7

8

 

9

 

10

 

11

 

12

*Skoro już wiemy, dokąd chcemy pojechać i czym pojedziemy to koniecznie musimy utrwalić sobie zasady bezpieczeństwa, abyśmy mogli wypoczywać bezpiecznie.

*Posłuchajcie piosenki  „Bezpieczne wakacje” z zasadami 

Postarajcie się wymienić najważniejsze zasady bezpiecznego zachowania podczas wakacji:

- Nie oddalamy się od rodziców.

- Ubieramy się stosownie do pogody.

- Przechodzimy przez jezdnie po uprzednim sprawdzeniu czy nie jadą auta.

- Podczas burzy szukamy schronienia – nie pod drzewami!

- Nie rozmawiamy z obcymi.

- Chronimy głowę przed słońcem.

- Dużo pijemy wody.

*Praca plastyczna „Żaglówka” wykonana z kolorowych kartek. Zadaniem dziecka jest samodzielne wycięcie i przyklejenie części żaglówki, a także dorysowanie lub domalowanie innych wakacyjnych elementów. Wszystko zależy od inwencji twórczej dziecka.

13

*Zabawa w tworzenie rymów do podanych słów: np.

czapka –żabka

karty –narty

palec –walec

beczka –teczka

brona –wrona

góry- pazury

*Jak i gdzie dzieci spędzają wakacje? Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych zdań.

14

*„Zgadnij co robię?”- rozwijanie słuchu fonematycznego. Dziecko z zamkniętymi oczami odgaduje jakie czynności wykonywane przy użyciu różnych przedmiotów mogą wydawać określone dźwięki np. darcie gazety, przelewnie wody, stukanie łyżeczką o filiżankę itp. Musimy pamiętać, że dziecko może nie mieć doświadczeń słuchowych z określonymi dźwiękami, dlatego wcześniej możemy zaprezentować dźwięki wydawane przez poszczególne przedmioty.

* Polska – moja ojczyzna (ciekawostki)

*Obrazki  z el. kodowania –pokoloruj wg wzoru: cyfra- określony kolor

15

 

16

1 –niebieski, 2-żółty, 3-  beżowy , 4- zielony, 5 – czerwony.

17

Kochane „Wróbelki” w tym tygodniu przedstawię Wam najważniejsze informacje dotyczące polskich krajobrazów.

Tematyka tygodnia brzmi: Wakacyjne podróże; poznamy mapę fizyczną Polski z zaznaczonymi górami, wyżynami i nizinami; nauczymy się piosenki o słoneczku, będziemy rozpoznawali głoski w wygłosie ( na końcu słowa) , a także poćwiczymy liczenie.

1

*Czy Jesteście gotowi do zwiedzania Polski?

Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego pt. „Polskie krajobrazy”

Odpowiedzcie na pytania:

- Jak nazywa się kraj, w którym mieszkamy?

- Co to jest mapa?

-Przyjrzyjcie się ilustracjom i wskażcie krajobraz górski, wyżynny, nizinny i morski.

- Czy potraficie powiedzieć, na której ilustracji jest widok jeziora, rzeki i morza?

2

jezioro

3

rzeka

4

morze

5

góry

6

niziny

7

wyżyny

(powyższe ilustracje pochodzą z przeglądarki internetowej google.com)

*Zapoznanie z piosenką pt. „Słoneczko, uśmiechnij się” ( nauka piosenki wraz z ilustracja ruchową treści).

SŁONECZKO, UŚMIECHNIJ SIĘ
muz. K. Gaertner, sł. A. Bernat

Słoneczko śpiewa na cały głos,

Choćbyś miał bracie kłopotów sto,
Słoneczko z góry uśmiecha się,
Słoneczko woła przez cały dzień.

Uśmiechnij się, wyprostuj się,
Słoneczko śpiewa i woła cię.
Uśmiechnij się, wyprostuj się,
Słoneczko śpiewa i woła cię.

Słoneczko, słonko ma złoty blask,
Wędruje ciągle przez cały świat,
Słoneczko do nas woła zza gór,
A ze słoneczkiem woła nasz bór.

Uśmiechnij się, wyprostuj się,
Słoneczko śpiewa i woła cię.
Uśmiechnij się, wyprostuj się,
Słoneczko śpiewa i woła cię.

 

 

 

*Zabawa matematyczna Sudoku – zadaniem dziecka jest uzupełnienie każdego rzędu figura, należy pamiętać , iż w jednym rzędzie każda figura może występować tylko raz.

8

*A teraz czas na zabawy ruchowe: skaczemy i biegniemy, poćwiczymy jak „Wygibasy z naszej klasy”.  

 

*Masażyki dla najmłodszych „Idą i biegną” wykonanie w parach ( dziecko i rodzic)

TABELA

*Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny: zadaniem dziecka jest zaznaczyć te obrazki, które w liczbie mnogiej na końcu słowa maja głoskę „e”.

*Zabawa w „Automatycznego pilota”  doskonaląca uwagę i koncentrację dziecko z zawiązanymi oczami musi przejść przez pokój, omijając rozłożone na dywanie przeszkody, kierując się jedynie wskazówkami rodzica: np. „zrób 2 małe kroki w przód, zatrzymaj się, obróć się w miejscu w lewo i przejdź dwa tip-topy, zatrzymaj się i obróć się w prawo…” itp.

9

*Praca plastyczna „Morska plaża” – realizacja programu rozwijającego twórcza aktywność plastyczną  „Mały artysta”

Pomoce: kartka A4, farby plakatowe lub akwarele, klej, kaszka manna, muszelki, bursztynki, kamyczki.

Zadaniem dziecka jest podzielić kartkę na 3 części w pozycji pionowej. Część na samym dole smarujemy klejem i posypujemy kaszka manną, gdy wyschnie malujemy na kolor piasku, środkowa część to morze- malujemy wodę i fale, a trzecia część to słońce na niebie( w zależności od pory dnia- może zachodzić). Gdy obraz jest pomalowany i wyschnie można przykleić małe muszelki na plaży i bursztynki. Z pewnością efekt wizualny będzie znakomity.

*Gra matematyczna  „Domino” doskonaląca umiejętność liczenia i  dodawania w zakresie dostępnym dla dzieci ( do 10 i więcej). Wskazane jest wydrukowanie karty pracy i wycięcie „chodniczka z liczbami” oraz kostek domina.

Zadaniem dziecka jest ułożenie kostek domina tak, aby przy każdym polu chodniczka dwie kostki domina miały razem tyle oczek ile wskazuje liczba.

*Zabawa ruchowa przy muzyce

10

*Słuchanie opowiadania pt. „Bursztynek” M. Strękowskiej-Zaremby

Cele: poznanie historii bursztynu oraz sposobów jego wykorzystania; wzbogacanie wiadomości przyrodniczych.

Czytanie dziecku opowiadania. Dziecko uważnie słucha opowiadania

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcze­śniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.

– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.

– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byli­śmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.

Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.

– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.

– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.

– Nie wiem, nie sprawdzałam.

Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.

– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.

„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.

Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.

– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.

Do pokoju przybiegła Ada.

– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.

– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.

– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.

– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat.

Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu... Wiatr od morza kołysał gałęziami pradaw­nych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.

Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.

– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.

Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

*Rozmowa na temat opowiadania

Rodzic pyta : -O czym rozmawiały dzieci w grupie?

 -Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?

 -O czym tata opowiadał Olkowi?

Rozmowa na temat bursztynu. Poznawanie sposobów wykorzystania bursztynu.

*Zachęcam do zobaczenia filmiku (prezentacja bursztynu, wyrobów jubilerskich)

 

*”Wakacyjne kodowanie”, zadaniem dziecka jest pokolorować kwadraty wg. instrukcji ( cyfra i strzałka).

11

12

*Wyklaskiwanie sylab „Język robotów” . Zadaniem dziecka jest narysowanie i pokolorowanie tylu kwadratów , ile sylab wyklaszcze.

13

*Ćwiczenia grafomotoryczne.

14

Szanowni Państwo, rozpoczynamy kolejny tydzień pracy w trudnej rzeczywistości. Ze względu, iż zajęcia opiekuńczo-dydaktyczne są już organizowane w przedszkolu będziemy Państwu wysyłały najważniejsze obszary do realizacji w warunkach domowych; dzieci, które korzystają z naszych propozycji będą na bieżąco z realizowanym materiałem.
Tematyka tego tygodnia: Święto Rodziców

 1

Poniedziałek. Jaka jest moja mama, jaki jest mój tata.

*”Moja rodzina” oglądanie zdjęć w albumach lub na płytkach cd. Wypowiadanie się na temat swojej rodziny oraz okoliczności wykonania zdjęć. Używanie nazw określających stopień pokrewieństwa: wujek, ciocia, kuzyn, kuzynka.

*Ćwiczenia oddechowe Wyścig serduszek. Wydłużanie fazy wydechowej, dmuchanie na wycięte serduszka

* Rozmowa na temat: Jaka jest moja rodzina? W jaki sposób spędzam czas z najbliższymi?

*Osłuchanie z piosenką „Kocham Cie, Ti amo ,Je Taime”

Ilustracja ruchowa piosenki.
Cel: rozwijanie umiejętności wokalnych.
„Kocham Cie, Ti amo ,Je Taime”

Usiądź mamo przy mnie blisko
I posłuchaj tych słów,
Ty z pewnością wiesz to wszystko,
Jednak powiem to znów.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie dlaczego tak jest
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą kochaną
Jedyną na zawsze i kochasz mnie też.
Popatrz mamo w moje oczy
Ujrzysz w nich miłość mą.
Nawet bardzo późno w nocy
Śpiewać będę Ci to.
Kocham Cię Ti Amo je taime
I nie pytaj mnie

*„Majowa mama” – wiersz do nauczenia
Dam ja mamie wiosny tyle –
kwiaty, ptaki i motyle.
Aby mama tak jak wiosna była jasna i radosna.
Aby blaskiem promieniała i jak kwiatek rozkwitała.
By wesoła była, zdrowa,
Skowronkowa i majowa.

Wtorek
* Jacy są moi rodzice? wprowadzenie wiersza A. Widzowskiej „Dla Mamy i Taty”.
Cele: uświadamianie ważnej roli rodziców w życiu dziecka; wzbogacanie informacji na temat ich świąt; ćwiczenie pamięci poprzez odtwarzanie fragmentów wiersza; rozwijanie umiejętności opisywania osób za pomocą określeń przymiotnikowych.

*Nauka tańca „Twist”


Pokaz figur podany na filmie.

*Zabawy na świeżym powietrzu: proponuję rzuty piłka lub z wykorzystaniem ringo( doskonalenie umiejętności rzutu i chwytu).

* Kwiaty dla mamy , oglądanie ilustracji z kwiatami i nazywanie ich .

Cel: poznawanie nazw wybranych kwiatów oraz budowy tulipana.

(ilustracje kwiatów pochodzą ze strony Printerest)

2

gerbera

3

 róża

4

goździki

5 frezje

6

tulipany

*Poznajemy budowę tulipana.
Nazywanie poszczególnych części: korzeń, cebula, łodyga, kwiat.

7

* „Bukiet tulipanów” wykonanie z rolki po papierze bukietu tulipanów dla mamy. Zadaniem dziecka jest pomalowanie rolki na zielono, następnie ponacinanie rolki z pomocą rodzica ( trzy paski oraz 3 trójkąty przypominające liście). Na paskach przyklejamy wcześniej wycięte kielichy tulipanów. Rolkę u dołu można ozdobić kolorowa wstążką.

8

*Zabawa z literami „Jakie to imię?” Odczytywanie imion rodziców – globalne czytanie

*Zabawa matematyczna- porównywanie wielkości obrazków

9

 

Środa

*Słuchanie wiersza J.Tuwima „Rzepka” .Cel: określanie pokrewieństwa w rodzinie. Przeliczanie osób ciągnących rzepkę, liczenie wspak. Utrwalenie liczenia i posługiwania się l. porządkowymi. Zadaniem dziecka jest policzyć ile osób ciągnęło warzywo, kto był pierwszy , a kto ostatni?

*Portrety moich rodziców – zajęcia plastyczne – rysowanie pastelami olejnymi.
Cele: rozwijanie umiejętności manualnych oraz pamięci poprzez odtwarzanie wyglądu rodziców na rysunku.

*Zabawa z literami „Ułóż swoje imię wg. wzoru?” układanie wyciętych liter swojego imienia, swojej siostry, brata, mamy i taty. Można wykorzystać przeczytane gazety do wycinania.

* Ćwiczenia grafomotoryczne. Cel: doskonalenie prawności manualnej – właściwy chwyt narzędzia pisarskiego oraz poruszanie się w liniaturze wg. wzoru( góra- dół, prawo-lewo).

10

 

Łąka w maju.

 1

Poniedziałek . Wycieczka na łąkę

*Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej – odszukiwanie kolorów w najbliższym otoczeniu i nazywanie przedmiotów : wszystko co niebieskie , zielone, żółte, czerwone.

*Film edukacyjny ”Wędrówki Skrzata Borówki”

*Rozmowa na temat filmu:
-O czym był film i kto w nim występował?
-Jak nazywała się kuzynka Skrzata?
-Dokąd udał się skrzat i co zobaczył?
-Komu jest potrzebna łąka?
-Jak nazywają się ulubione kwiaty Koniczynki?
-Jakie owady są na łące?
-Co to jest kamuflaż?
-Co to jest EKOSYSTEM?

*Spacer na łąkę w poszukiwaniu czterolistnej koniczynki.
Na łące w maju – wycieczka na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.
Cele: wielozmysłowe poznawanie łąki wiosną, rozpoznawanie kwiatów, ziół i zwierząt – mieszkańców łąki.
Pamiętacie, która koniczynka przynosi szczęście? Postarajcie się znaleźć taka koniczynkę, ciekawe komu się uda?

2

*Ćwiczenia grafomotoryczne „Podlewamy kwiatki” ( karta pracy)
Cel: doskonalenie sprawności manualnej – właściwego chwytu ołówka.

3

( ilustracja pochodzi ze strony Printerest)


*Zabawa ruchowa do piosenki „Kto jak skacze”- ćwiczenia ruchowe z el. skoku. Ilustracja ruchowa utworu.

*Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie motyla (łączenie kropek , a następnie kolorowanie owada pamiętając ,że motyl jest symetryczny ( z jednej i drugiej strony taki sam).
A co my ludzie mamy symetrycznego ? -wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce.

4

Wtorek. Kwiaty na łące

*Słuchanie zdań i przeliczanie słów ( użycie paska papieru, cięcie go na słowa zawarte w zdaniu i przeliczanie słów):
1. Majowa łąka jest kolorowa.
2.Na łące można spotkać wiele owadów.
3. Żółty motyl to cytrynek, biały to bielinek.

*Zabawa badawcza „Jaki to kolor?” Utrwalanie wiadomości na temat efektów mieszania różnych kolorów.
Potrzebne będą 3 słoiczki , 2 paseczki bibuły lub cienkiego papieru, barwniki spożywcze ( do malowania jaj są doskonałe).
Ustawiamy 3 słoiki w rzędzie, nalewamy ciepłą wodę do połowy każdego z nich i rozpuszczamy kolory : żółty, czerwony i niebieski- dosypujemy barwnika po pół malutkiej łyżeczce, muszą być intensywne. Wkładamy paski papieru, aby końcówki były zanurzone w żółtej barwie i czerwonej oraz kolejny pasek zanurzamy w czerwonej i niebieskiej barwie. Na środku bibułek powstanie nowa barwa – a jaka?

*Namaluj to co sobie wyobrażasz słuchając muzyki. Łączenie muzyki z plastyką.
Cel: rozwijanie umiejętności oddawania nastroju utworu muzycznego w pracy plastycznej – malowanie farbami do muzyki poważnej : A. Vivaldi „Wiosna”


Realizacja programu rozwijającego twórcza aktywność plastyczna dzieci „Mały artysta”
Zachęcam aby dzieci malowały na kartce, na której przyklejona jest stara firanka ( podklejamy tylko brzegi lub zszywamy zszywaczem), malować można farbami plakatowymi a także akwarelkami- efekt jest prześliczny.

*Piosenka „Daj rękę wiosenko” ( do nauczenia) – ilustracja ruchowa treści utworu.


Ciepły szalik śpi już w szafie,
słońce zerka w okna.
Obudziły się krokusy,
bo wróciła wiosna.

Ref.
Daj rękę, Wiosenko
i chodź razem z nami.
Motylek cytrynek
będzie nas prowadził.
Zaspany tatarak
przegląda się w wodzie
i kwiaty się stroją
na grządkach w ogrodzie.

Wiosna w dresie kolorowym
z żabką gra w zielone.
Dziś kupiła sobie duże
lody waniliowe.

Ref.
Daj rękę, Wiosenko
i chodź razem z nami.
Motylek cytrynek
będzie nas prowadził.
Zaspany tatarak
przegląda się w wodzie
i kwiaty się stroją
na grządkach w ogrodzie.

*Zabawy ruchowe na łące z wykorzystaniem piłek, hula- hop i skakanek- ogólnorozwojowe.

*Gra matematyczna „Biedronki i liście”
Cel: doskonalenie umiejętności liczenia i rozpoznawania cyfr ( z pomocą rodziców). Zadaniem dziecka jest połączyć w pary biedronkę z liściem ( taka sama ilość kropek jaka cyfra na liściu).

5


*Zabawa z rymami „Myszki-szyszki”
Cel: ćwiczenie słuchu i umiejętności dobierania rymu

• W norce są myszki – w lesie są ….(szyszki)
• W oknie są szyby – w lesie są ….(grzyby)
• W domu są schody – w lesie są ….(jagody)
• Kasia ma ładne zęby – w lesie rosną….(dęby)
• Tu jest skórka – w lesie skacze ….(wiewiórka)
• Po rzece pływają łabędzie – w lesie są….(żołędzie)
• Tu są badyle – a na łące są ….(motyle)
• Na tarasie stoi ława –a na łące rośnie ….(trawa)
• Na łące pasie się krowa – w lesie jest ….(sowa)
• W kuchni stoi lodówka – w lesie jest ….(mrówka)
• Na stole stoją misy – w lesie biegają ….(lisy)

*”Biedronka” – zabawa z el. kodowania. Zadaniem dziecka jest narysowanie drugiej połowy biedronki.

6


Środa. Mieszkańcy łąki.

*Pory roku – utrwalenie wiadomości Jaka jest obecnie pora roku? WIOSNA
• podział słowa „ wiosna” na sylaby, na głoski.
• Kiedy zaczyna się wiosna?
• Po jakiej porze roku przychodzi?
• Jakie pory roku nastąpią po wiośnie?
• Wymień wszystkie pory roku.
• Jaka jest pora roku po lecie, po zimie, po jesieni?
• Jaki miesiąc teraz mamy?
• Jakie znasz przysłowie z nazwą obecnego miesiąca ( spróbuj wyklaskać to przysłowie). ”W maju jak w raju”

*Zabawa ruchowa do tańca „Zygzak” –ćwiczenia ogólnorozwojowe

*„ Co słychać na łące”– rozpoznawanie odgłosów ,które można usłyszeć na łące

*Majowa łąka. Praca plastyczna wykonana technika colage.
Cel: doskonalenie sprawności manualnej
Materiały: 2 białe kartki z bloku, patyczki higieniczne, widelce plastikowe, farby plakatowe. Jedna kartkę zgniatamy i robimy z niej kulkę, następnie moczymy jedna stronę w zielonej farbie i stemplujemy na białej kartce , patyczkami higienicznymi poprzez nakrapianie wykonujemy stokrotki, niezapominajki( moczymy pojedyncze patyczki w różnych kolorach), widelce moczymy w farbie i odbijamy na kartce – tulipany. Od inwencji twórczej dziecka zależy jak urozmaici prace: motyle, biedronki, gąsienice itp.
Życzę udanej zabawy.

7

*Mieszkańcy łąki – słuchanie zagadek


Rozwiązywanie zagadek słuchowych:
1.W czerwonych butach po łące chodzę
Czasem przystanę na jednej nodze
Łypnę okiem, przekrzywię głowę
Czy już śniadanie dla mnie gotowe? (bocian)

2.Tu cytrynek, tam paź królowej
Wszędzie piękne, kolorowe
Lekko unoszą się nad łąką
Gdy tylko zaświeci słonko (motyl)

3.Skaczą po łące, pływają w wodzie.
Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żaba)

4.W kropki mam spódnicę,
chętnie zjadam mszyce. (biedronka)
Że jest w ogródku łatwo zgadniecie,
Skrył się, lecz widać kopczyki ziemi. (kret)
5.Ma żółte i czarne paseczki,
lata nad łąką i głośno bzyczy
kiedy grzeje słonko. (pszczoła)

6.Nie liść – a na łące i zielony
Nie zegar – a cyka jak szalony.
Nie w stajni skacze wolny.
Już wiem! – to …. (konik polny)

*Gra z el. kodowania „Symbole wiosny”. Zadaniem dziecka jest narysować odpowiednie figury w adekwatnej kratce- pod obrazkiem.
Cel: ćwiczenie spostrzegawczości.

8

*”Kolorowa gąsienica” zabawa w rytmy- pokoloruj gąsienice wg. określonego rytmu kolorów.

9


( ilustracja pochodzi ze strony Printerest)

Czwartek. Zabawy na łące.

*Kolorowa łąka – słuchanie wiersza B. Formy Łąka.
Cele: rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, rozpoznawanie i nazywanie roślin występujących na łące.

10

Łąka

Powiał letni wietrzyk,
łąka zapachniała,
świeżą koniczyną
pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły,
pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski
na ziemię wysyła.
Mienią się w nich skrzydła
pięknego motyla.

Na łące tej chciałbym
znaleźć się przez chwilę
i stać się prześlicznym barwnym motylem.

*Zabawa ruchowa z el. równowagi

*Małe owady i duże owady – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Barwy ochronne”.
Cele: rozwijanie umiejętności dostrzegania symetrii; utrwalanie pojęcia owady oraz nazw owadów, mieszkańców łąki; utrwalanie wiadomości na temat znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt; rozwijanie mowy.
Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie. – Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz. Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle. Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe? – Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik. – Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się. – Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują. – Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić. Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami. – Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem. – Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej. – Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana. – Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę. – Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują. – Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła.

Przykładowe pytania;
1. Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone?
2. Jakie znasz jeszcze inne zwierzęta, które mają swój wygląd zewnętrzny (barwy) dostosowany do środowiska, w którym żyją?

*Ślimak – postaraj się wykonać z plasteliny ślimaka : najpierw wałeczek, coraz cieńszy i dłuższy a następnie zawijamy ślimaka. Ćwiczenie sprawności motoryki małej.
11
Piątek. Rośliny na łące.
*Zioła na łące- zapoznanie z najczęściej występującymi ziołami.

Babka lancetowata ma bardzo cenne liście. Można je zasuszyć lub stosować świeże, zaraz po zerwaniu. Liście ucina się przy ogonku, tuż nad ziemią. Można je przykładać na oparzenia, stłuczenia czy trudno gojące się rany. Najlepszym czasem na zbiory babki lancetowatej jest okres jej kwitnienia, czyli od maja do sierpnia.

12

Dziurawiec pospolity nazywany jest również zielem świętego Jana. Ma bardzo szerokie zastosowanie. Poprawia samopoczucie i działa przeciwbólowo. Ścina się górne części rośliny, wiąże w pęczki i suszy w ciepłym, przewiewnym, ale ciemnym miejscu. Zbiera się go od połowy czerwca.

13

Rumianek jest bardzo popularnym ziołem, często stosowanym w leczeniu dzieci, np. wtedy, gdy boli gardło, bolą dziąsła lub gdy została podrażniona skóra. Koszyczki rumianku zbiera się od maja do sierpnia. Suszy się je rozłożone w cieniu.

14
Mniszek pospolity pomaga np. gdy boli nas brzuch lub gdy nie mamy apetytu. Młode liście zbiera się na wiosnę. Można z nich zrobić sałatkę lub dodawać do innych sałatek.

15

*Ćwiczenia oddechowe połączone z ćwiczeniami graficznymi – Dmuchawce. Wydłużanie fazy wydechowej, wzmacnianie drobnych mięśni dłoni. Zabawa z użyciem plastikowych rurek. Wykonanie na kartce kleksa z atramentu i rozdmuchiwanie go w różnych kierunkach

*Kto mieszka na łące– zajęcia matematyczne.
Cel: rozwijanie sprawności rachunkowych,
rozwijanie orientacji przestrzennej, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
utrwalanie liczb i znaków matematycznych „ większości, mniejszości i równości) oraz umiejętności dokonywania obliczeń. Zadaniem dziecka jest policzyć poszczególne owady, porównać ich ilość i wskazać , których jest najwięcej, a których najmniej.

16

 

17


( wszystkie ilustracje pochodzą ze strony Printerest)