SPRAWDŹ

ul. mjr Hubala 19,
45-266 Opole

+48 77 4421429
pp54@pp54.eu

NAUKA ZDALNA – PROPOZYCJE DLA RODZICÓW 😀

1

GRUPA IX „MUCHOMORKI” , 5LATKI


TERMIN REALIZACJI : Wakacje 2020 😀

Drodzy Rodzice , pragniemy aby tegoroczne Wakacje przebiegły pod hasłem …

 2

 

 

ZACHĘCAMY DO AKTYWNEGO SPĘDZANIA WAKACYJNEGO CZASU 😀

ZACHĘCAMY DO PRZECZYTANIA WIERSZA,

 3

 

 

 

A NASTĘPNIE ZAPOZNANIA SIĘ Z ZASADAMI BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS WYCIECZKI W GÓRY ….

 4

 

TERAZ NIE POZOSTAJE NAM NIC INNEGO , JAK WYRUSZYĆ NA GÓRSKĄ WYPRAWĘ JPAMIĘTAJĄC O USTALENIU ZASAD BEZPIECZEŃSTWA 😀

 

 

 

 

 

SKORO W GÓRACH JUŻ BYLIŚMY ……

TO TERAZ CZAS NA WYJAZD NAD MORZE 😀😀😀

 

 5

 

ANALIZUJEMY ZASADY BEZPIECZEŃSTWA …..

 

 

 

 6

 

A TERAZ WYBIERZEMY SIĘ NA WYCIECZKĘ PO LESIE  …

 

 7

 

 PRZEANALIZUJEMY ZASADY …….

 8

 

 

PAMIĘTJMY JEDNAK , ŻE MIESZKAMY W OPOLU….

OPOLE TO MIASTO ….

 DLATEGO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA BEZPIECZEŃSTWO PODCZAS SPEDZANIA WAKACJI W MIEŚCIE

 9

 

 

 10

AAAA I JESZCZE BARDZO ISTOTNA SPRAWA 😀

NIE ZAPOMINAJMY O PANDEMII

 

 11

 

 

OMAWIAMY WSPÓLNIE ZASADY POSTĘPOWANIA ……

 12

 

 

A TERAZ LEKCJA PRZYPOMNIENIA …

UTRWALENIA ….

BARDZO WAŻNE !!! DO ZAPAMIĘTANIA 😀

 13

NO A TERAZ DROGIE PRZEDSZKOLAKI

PAKUJCIE SWOJE PLECAKI
I RUSZAJCIE NA WAKACJE,

ZAPAMIĘTAJCIE WSZYSTKIE ATRAKCJE 😀😀😀

14

 

P. Agnieszka i P. Bożenka 😊

 

 

A w wolnej chwili, warto troszkę popracować 😉

15

16

 

17

 

 

18

 

19

 

NAUKA ZDALNA – PROPOZYCJE DLA RODZICÓW 😃

1

GRUPA IX „MUCHOMORKI” , 5LATKI
TERMIN REALIZACJI : 08.06. – 12.06.2020r.

TEMAT : PROJEKT SPORT

CELE EDUKACYJNE : Uświadomienie znaczenia ruchu dla zdrowia człowieka, zachęcanie do aktywności ruchowej oraz uprawiania sportu. Zapoznanie z dziedzinami sportu.  Wzbudzanie zainteresowania sportem. Kształtowanie nawyków prozdrowotnych.

2

 

  • Zabawa z piosenką „Rozgrzewka”. Dzieci inscenizują ruchem tekst piosenki:


2.      Zagadki dotyczące sportu – wprowadzenie w tematykę tygodnia  😀

Zawodnicy na głowy, czepki zakładają.
Rękami i nogami w wodzie poruszają. ( pływanie )

Zawodnicy grając w piłkę, rękami ją odbijają
i wysoko ponad siatką drugiej drużynie podają. ( siatkówka)

 

 

To jest długi sznurek z dwoma uchwytami,
który lubi skakać razem z dziewczynkami ( skakanka )

Można wtedy jechać na nim,
kiedy kręci się nogami ( rower )

 

Mała deseczka na długim sznurze,
raz jesteś na dole, raz jesteś na górze ( huśtawka )

Na czym jeździsz wesoło i kręcisz się w koło ( karuzela)

 

 

  • Ćwicz z Kubusiem 😀

 

 4. Dyscypliny sportowe – omówienie dyscyplin sportowych wykonywanych przez postaci z obrazków. Zabawa w naśladowanie danej dyscypliny sportowej.

9

 

5. Rozmowa z dzieckiem na temat zabawy dzieci przedstawionych na obrazku. Podczas rozmowy zwracamy uwagę, aby dziecko opowiedziało jak najwięcej szczegółów np. jaka jest pogoda, co robią dzieci na obrazku, a co dorośli, czy na obrazku są jakieś zwierzęta, rośliny itp.

3

 

6. Na naszym podwórku …

4

5

 

 

  • „Prawda czy fałsz?” – quiz podsumowujący wiedzę dzieci na temat zasad zdrowego stylu życiu
  • Aby być zdrowym, trzeba się codziennie rano gimnastykować. PRAWDA
  • Aby być zdrowym, trzeba oglądać bardzo dużo bajek w telewizji.   FAŁSZ

Aby być zdrowym, trzeba uprawiać różne sporty, np. grać w piłkę, pływać, czy jeździć na rowerze.            PRAWDA

  • Aby być zdrowym, trzeba spędzać dużo czasu przed komputerem.FAŁSZ
  • Aby być zdrowym, trzeba wychodzić często na plac zabaw i przebywać na świeżym powietrzu.  PRAWDA

6

 

7

8

 

 

 

NAUKA ZDALNA – PROPOZYCJE DLA RODZICÓW 😊

1GRUPA IX „MUCHOMORKI” , 5LATKI
TERMIN REALIZACJI : 25.05. – 29.05.2020r.

TEMAT :  NIBY TACY SAMI, ALE JEDNAK INNI

CELE EDUKACYJNE :  rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania, dostrzeganie i szanowanie odmienności innych dzieci,  rozwijanie aktywności badawczej,  zachęcanie do radosnego eksperymentowania i wyciągania wniosków.

  • Wysłuchanie piosenki „ Jesteśmy dziećmi” będącej wprowadzeniem do poruszanej tematyki tygodnia.

  • Rozmowa na temat piosenki : Czego dzieci chciały w piosence?
  • Posłuchaj wiersza A.Widzowskiej ,, Dzieci na Ziemi”. Opowiedz o dzieciach występujących w wierszu.

2

Zabawa ruchowa z piosenką „Taniec Indiański”

Wykonywanie ruchów o których mowa jest w piosence.

3

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,

cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,

a księżyc mruga oczkiem na niebie

do wszystkich ludzi, również do ciebie.

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,

a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,

na słoniu jeździ Hindus Namoko.

Dzieci się różnią kolorem skóry,

jednak są dumne ze swej kultury

i choć w dziwacznych mówią językach,

pragną się bawić, tańczyć i brykać!

Inka i Zulu, Bubu, Namoko

chcą być kochane, śmiać się szeroko,

jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,

a zamiast wojen mieć tylko święta!

– Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –

tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.

Rozmowa na temat wiersza na podstawie ilustracji:

O jakich dzieciach była mowa w wierszu? Na jakim kontynencie mieszka: Zulu z Afryki, Chinka Inka, Innuita Bubu, Hindus Namoko? Czym różnią się między sobą dzieci? Co mają ze sobą wspólnego?

  • Rozmowa na temat Dnia Dziecka
    - Jak nazywa się święto, które zostało ustanowione dla dzieci? Kiedy je obchodzimy? Jaką niespodziankę chciałybyście otrzymać tego dnia? Jak chciałybyście spędzić ten dzień? Popatrz jak Olek spędza ten dzień z rodzicami.

4

  • A teraz troszkę się poruszamy J

- Zabawa orientacyjno-porządkowa i wyprostna – Z krążkiem na głowie.

Dzieci maszerują po obwodzie koła. Otrzymują krążki  kładą je na głowach i idą ostrożnie, aby nie zgubić krążków.

- Zabawa bieżna Samochody.

Dzieci trzymają krążki jak kierownicę samochodu. Na sygnał zielony, poruszają się w różnych kierunkach .Na sygnał czerwony – zatrzymują się.

 

 

- Skłony w przód – Zamieniamy się krążkami.

Dziecko z rodzicem stają tyłem, w rozkroku, w niewielkiej odległości do siebie. Zamieniają się krążkami, podając je sobie w skłonie, między nogami, potem podają sobie krążki nad głowami. Podczas wykonywania ćwiczenia dzieci starają się nie uginać nóg w kolanach.

- Ćwiczenie zręczności i szybkości – Odwracamy krążki.

Dzieci rozkładają krążki na podłodze  w pewnych odstępach od siebie. Spacerują pomiędzy krążkami. Na hasło: Odwracamy krążki jak najszybciej starają się odwrócić na drugą stronę jak największą liczbę krążków. Klaśnięcie lub gwizdnięcie jest sygnałem do ponownego marszu.

- Ćwiczenie z elementem toczenia – Uciekający krążek.

Dzieci przesuwają krążki przed sobą w różnych kierunkach. Na klaśnięcie lub gwizdnięcie zatrzymują krążki i siadają na nich skrzyżnie, z prostymi plecami i rękami opartymi na kolanach.

- Ćwiczenie równowagi – Na jednej nodze.

Dzieci stają na jednej nodze, drugą uginają i kładą na niej krążek. Wytrzymują, licząc do czterech. To samo ćwiczenie wykonują na drugiej nodze.

- Skoki – Pochód pajacyków.

 Układamy krążki na ziemi, równo jeden za drugim, w odległości kroku. Dzieci skaczą jak pajacyki, wykonując nad każdym krążkiem rozkrok, a za krążkiem – odskok. Ćwiczenie wykonują wolno, zachowując odstępy.

-Ćwiczenie rytmu – Wystukujemy rytm kroków.

Dzieci maszerują po obwodzie koła, rytmicznie wystukują rytm swoich kroków, uderzając piąstką w krążek.

  • Inni, a tacy sami – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Język migowy

                 

Rozmowa z dzieckiem na podstawie opowiadania :

− Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?
 − Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?
− Spróbujcie, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi kolega/koleżanka Kontynuując rozmowę wyjaśniamy dzieciom znaczenie pojęcia tolerancja .

6 . Letnie zabawy z wodą i piaskiem – zajęcia badawcze.

Nagranie różnych odgłosów: morze -

Zapraszamy dzieci do wybrania się w wyobraźni w pewne miejsce.

- Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy. Wsłuchują się w dobiegające dźwięki. Rodzic włącza nagranie szumu morskich fal.
 Wypowiadanie się na temat wyobrażeń. Rodzic pyta dzieci, w jakim miejscu można usłyszeć szum morskich fal. Wspomina o zbliżających się wakacjach, pobycie nad morzem i zabawach z piaskiem i wodą. Prosimy dzieci o wymienienie ulubionych zabaw z piaskiem i wodą.

Zabawy badawcze z wodą i piaskiem.
Potrzebujemy : 3 miski z wodą, papierowe łódeczki, słomki do napojów, kilka tac z piaskiem, ręcznik papierowy.. Zwracamy uwagę, aby dzieci uważnie obserwowały i wsłuchiwały się w dobiegające dźwięki.

Dzieci z wykorzystaniem przygotowanych materiałów wykonują następujące czynności :

Miska z wodą :
 puszczają papierowe łódeczki w misce z wodą i dmuchają na nie,

 lekko uderzają dłonią o powierzchnię wody,
 dmuchają w wodę przez słomki,

Na tacach z piaskiem
rysują palcem różnego rodzaju kreski i fale, stawiają kropki. Poruszają tacami, wyrównując powierzchnię piasku i rysują ponownie.

Podsumowanie doświadczeń. Dzieci omawiają wrażenia, opisują, jaka jest woda i piasek, jakie dźwięki można za ich pomocą wytworzyć (np. pluskanie i bulgotanie, przesypywanie).

7. Osoby niepełnosprawne są wśród nas – układanie historyjki obrazkowej.

- dzieci starają się opowiedzieć poszczególne obrazki

- co dobrego zrobił Olek

5

 

6

7

 

8

 

 

9

 

10

NAUKA ZDALNA – PROPOZYCJE DLA RODZICÓW

1GRUPA IX „MUCHOMORKI” , 5LATKI
TERMIN REALIZACJI : 18 – 22.05.2020r.

TEMAT : Z mamą, z tatą …

CELE EDUKACYJNE : Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania, uświadomienie ważnej roli rodziców w życiu dziecka, rozwijanie pamięci odtwórczej,  rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

  • Założenie rodzinnego kącika J

Potrzebne będą kartki z rodzinnego albumu-wspólne oglądanie rodzinnych fotografii. Wypowiadanie się na temat swojej rodziny oraz okoliczności wykonania zdjęć. Używanie nazw określających stopień pokrewieństwa.

Dzieci wypowiadają się na temat swoich rodzin. Używają nazw określających stopień pokrewieństwa, np.: siostra, brat, babcia, dziadek, wujek, ciocia. Swobodnie wypowiadają się na temat okoliczności wykonania zdjęć. Opisują wygląd członków rodziny. Przeglądając się w lustrze, próbują odpowiedzieć na pytanie: Do kogo jestem podobny?

  • Rozmowa kierowana na temat spędzania czasu z rodzicami.

Oglądanie kalendarza. Zwracanie uwagi na święta Dzień Matki i Dzień Ojca. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat co lubią najbardziej robić z rodzicami.

  • Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.

Mama i tata to świat nasz cały, ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

 to dobre, czułe, pomocne ręce i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni, wakacje w górach, nad morzem, na wsi, loty huśtawką, prawie do słońca, oraz cierpliwość, co nie ma końca.

 Kochana Mamo, Kochany Tato, dzisiaj dziękować chcemy Wam za to, że nas kochacie, że o nas dbacie i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

 

 

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

 Rodzic pyta:

 − Jaki wydaje się świat, gdy obok są mama i tata?

 − Za co dzieci chcą podziękować rodzicom?

 Kontynuacja rozmowy pytamy dzieci, dlaczego mama i tata odgrywają w ich życiu najważniejszą rolę. Dzieci wypowiadają się, rodzice mogą wzbogacić wypowiedź dziecka.

Kilkakrotne powtórzenie wiersza. Obrazki przedstawiające elementy wymienione w wierszu: postać kobiety i mężczyzny, dłonie, serce, książkę z baśniami, obrazki przedstawiające góry, morze, wieś, huśtawkę, słońce.

2

3

4

5

6

 

7

 

8

 

9

10

*  Ułóż w kolejności. Rodzic recytuje wiersz. Prosi dziecko o odszukiwanie obrazków przedstawiających wymienione elementy i układanie ich w jednej linii, w odpowiedniej kolejności. Następnie, wskazując kolejne obrazki, wspólnie powtarzają wiersz.
 Zwraca uwagę, aby dzieci mówiły wiersz spokojnie, głośno i wyraźnie.

* Czy się zgadza? Dziecko zakrywa  oczy dłońmi. W tym czasie rodzic zmienia ułożenie kilku obrazków. Następnie pyta dziecko, czy wszystko się zgadza. Dzieci z pomocą ustalają kolejność występowania elementów w wierszu, po czym, patrząc na obrazki, ponownie recytują z rodzicem.

* wiersz: rodzic recytuje początek wersu, a dziecko go kończy

 * Ja układam, a dziecko mówi.  Przy trzecim powtórzeniu wiersza rodzic najpierw układa obrazki. Dzieci starają się wyrecytować poszczególne wersy wiersza samodzielnie.

4.Ćwiczenia ruchowe

 
– rozgrzewka w podskokach

 – dźwięki wysokie i niskie

– wartości rytmiczne w podskokach

 - Ćwiczenia w podskokach

  • Zabawa rozwijająca zmysł dotyku – Co to jest?

Potrzebne będzie: Nieprzezroczysty worek, różne przedmioty wykorzystywane przez kobietę i  mężczyznę, np.: apaszka, pomadka, torebka, pasek męski, krawat, portfel, pianka do golenia itp.

Rodzic  rozkłada na dywanie przygotowane przedmioty używane przez kobietę i mężczyznę. Nazywa je i przekazuje dziecku, aby mogło się z nimi zapoznać za pomocą dotyku. Następnie chowa je do worka, a dziecko wkłada rękę do środka i próbuje nazwać trzymany przedmiot.

  • Ćwiczenia oddechowe Wyścig serduszek. Wydłużanie fazy wydechowej.

 

Taśma samoprzylepna, marker, czerwone serduszka w trzech wielkościach.

Naklejamy na stole dwa paski taśmy samoprzylepnej w niewielkiej odległości od siebie. Oznacza paski, zapisując markerem wyrazy: start i meta. Na linii startu układa czerwone serduszka różnej wielkości: małe, większe i największe. Dzieci za pomocą wydychanego strumienia powietrza przesuwają serduszka z linii startu za linię mety. Rodzic siedzący po drugiej stronie chwyta serduszka i je liczy. Dzieci mówią, któremu członkowi rodziny ofiarowałyby dane serduszko.

11

  • ĆWICZENIA Z MAMĄ I TATĄ

*Ćwiczenie z elementem skłonu – Zbieramy kwiaty.

Dzieci maszerują w różne strony. Na przerwę ,,stop” wykonują skłon – naśladują zrywanie kwiatów i układanie z nich bukietów.

   ** Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Na rowerek z tatą.

Dzieci kładą się na plecach na dywanie. Unoszą nogi i wykonują nimi naprzemienne ruchy, naśladując jazdę na rowerze.

***Ćwiczenie z elementem równowagi – Herbatka dla taty.

 Wręczamy dzieciom plastikowe talerzyki i plastikowe kubki. Dzieci ustawiają kubki na talerzach. Przechodzą z jednej strony pokoju na drugą, starając się, aby kubek nie spadł – niosą herbatkę dla taty. Przekazują talerzyki z kubkami dla taty i wracają na miejsce. Zabawa się powtarza. Teraz herbatkę niesie tata.

****Zabawa bieżna Bukiety dla mamy.

Dzieci biegają w różne strony przy dźwiękach bębenka. Na hasło, np. Bukiet z pięciu kwiatów-  Tworzą bukiet dla mamy (pokazują pięć paluszków)  za każdym razem podaje inną liczbę.

***** Ćwiczenie uspokajające Na spacerze.

Dzieci maszerują po obwodzie koła. Wykonują głębokie wdechy nosem i długie wydechy ustami z jednoczesnym unoszeniem i opuszczaniem ramion.

  • Oglądanie obrazków przez rodzica z dzieckiem , swobodne wypowiedzi dzieci o tym co widzą na obrazku oraz o tym co lubią robić ze swoimi rodzicami.

12

 

13

 

14

 

15

 

16

Wykonanie plakatu na temat: Co robimy w wolnym czasie.

Kartka zawierająca nazwy dni tygodnia, klej, obrazki przedstawiające zabawy i zajęcia z rodzicami, np.: zabawę na placu zabaw, jazdę na rowerze, odpoczywanie w parku na kocu. Oprócz obrazków można wykorzystać kredki i namalować jak spędzamy czas wspólnie w każdym dniu tygodnia.

Nawiązujemy  do poruszanego tematu związanego z aktywnym spędzaniem czasu razem.

Zobacz co robiła Marysia. Wytnij przygotowane napisy i spróbuj wykonać swój plakat.

17

 

18

Miłej zabawy życzy p. Agnieszka i p. Bożenka 

Karta pracy (klik)

NAUKA ZDALNA – PROPOZYCJE DLA RODZICÓW J

1GRUPA IX „MUCHOMORKI” , 5LATKI
TERMIN REALIZACJI : 11.05. – 15.05.2020r.

TEMAT : ŁĄKA W MAJU

CELE EDUKACYJNE : Zapoznanie z różnymi możliwościami spędzania czasu wolnego na łące w maju, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu czytanego przez rodzica. Rozwijanie wrażliwości zmysłów w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki.

  • Rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt – mieszkańców łąki.

W tym celu przygotowujemy książki o tematyce przyrodniczej, przedstawiające rośliny i zwierzęta – mieszkańców łąki. Dziecko ogląda książki o tematyce przyrodniczej. Rozpoznaje i nazywa znane rośliny i zwierzęta zamieszkujące łąkę. Rodzic  zapoznaje z nazwami tych, które są dziecku nieznane. Przekazuje podstawowe informacje na ich temat. Następnie wskazuje kolejno obrazki, pyta o nazwę rośliny lub zwierzęcia i prosi o opisanie jej/jego wyglądu.

2

  • Zapachy dochodzące z łąki – rozpoznawanie ziół po zapachu.

Potrzebujemy: Zdjęcia przedstawiające miętę, lawendę, szałwię, 6 pojemników po farbach plakatowych, olejki eteryczne (szałwia, lawenda, mięta), waciki. Rodzic układa zdjęcia przedstawiające rosnące na łące zioła: lawendę, szałwię, miętę. Podaje ich nazwy. Obok zdjęć układa pojemniki z wacikami nasączonym odpowiednim zapachem (dwa pojemniki z jednym zapachem przy zdjęciu). Następnie przekazuje dziecku jeden pojemnik z zapachem szałwii. Dziecko wącha, a następnie opisuje swoje wrażenia. Następnie przekazuje kolejny pojemnik z zapachem lawendy, a potem – z zapachem mięty. Ustawia zdjęcia ziół obok właściwych zapachów. Drugi zestaw zapachów trzyma obok siebie. Następnie daje dziecku do powąchania wybrany przez siebie zapach. Dziecko otwiera oczy, nazywa zapach i sprawdza poprawność odpowiedzi, wąchając zawartość pojemników, które leżą obok zdjęć.

3

Ciekawostka
Szałwia kwitnie od maja do czerwca. Ma fioletowo-niebieskie kwiaty. Często wykorzystywana jest w lecznictwie, np. robi się z niej napary do łagodzenia bólu gardła.

Mięta polna ma aromatyczny zapach i fioletowe lub różowe kwiaty. Kwitnie jednak dopiero od lipca, więc w maju można ją rozpoznać tylko po charakterystycznych owłosionych liściach o specyficznym zapachu. Napary z mięty są stosowane np. podczas bólu brzucha

  • Łąka w maju – wycieczka na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.
  • Przygotowanie do wycieczki. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa. Album zawierający zdjęcia roślin i  zwierząt, które można spotkać na łące, koc, aparat fotograficzny, lupy lub szkła powiększające, zdjęcia przedstawiające stokrotkę, koniczynę, złocień polny, miętę polną, szałwię, małe torebki plastikowe.

-  Rodzic zapoznaje z celem wycieczki. Pokazuje album zawierający zdjęcia roślin i zwierząt, które można spotkać na łące, i informacje o nich. Pokazuje pozostałe rzeczy, które zabierze na łąkę. Przypomina zasady obowiązujące w czasie wycieczki: chodzenie blisko siebie , nieoddalanie się , uważne słuchanie poleceń, szanowanie przyrody.

- Określanie kolorów na łące w maju. Dzieci przyglądają się łące. Zastanawiają się, jakiego koloru jest na niej najwięcej. Opisują wrażenia, jakie budzi w nich widok łąki. Rodzic wykonuje zdjęcia.

- Obserwowanie kwiatów na łące. Rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom gatunków. Lupy lub szkła powiększające. Dzieci spacerują po łące. Obserwują przez lupy i szkła powiększające rosnące na niej kwiaty. Nazywają znane gatunki. Wąchają je. Opisują swoje wrażenia. Pytają  o nieznane im rośliny. Wspólnie poszukują ich w albumie. Rodzic czyta ciekawostki na temat wybranych przez dzieci roślin. Wykonuje zdjęcia wybranym kwiatom.

- Poszukiwanie na łące stokrotki, koniczyny i złocienia. Zdjęcia przedstawiające stokrotkę, koniczynę i złocień polny. Rodzic zachęca do poszukiwania tych kwiatów na łące i dokładnych obserwacji. Prosi, aby dzieci zebrały po kilka kwiatów do kącika przyrody. Po zakończeniu zadania siadamy z dziećmi na kocach. Dziecko opisuje zauważone kwiaty, rodzic uzupełnia wypowiedź oraz zwraca uwagę na różnice w wyglądzie kwiatów.

- Obserwowanie życia na łące. Lupy lub szkła powiększające. Dzieci obserwują za pomocą lup lub szkieł powiększających zwierzęta, które żyją na łące (np.: mrówkę, biedronkę, motyla, ślimaka). Opisują ich wygląd, zauważone cechy, np. kształt i kolory muszli ślimaków, kolory skrzydeł motyli, liczbę kropek na pancerzyku biedronki. Odnajdują i wskazują miejsca, w których poszczególnych zwierząt jest najwięcej, np. na jakim kolorze kwiatów najczęściej siadają pszczoły lub motyle, gdzie jest najwięcej ślimaków. Rodzic wykonuje zdjęcia wybranym przez dzieci zwierzętom.

- Słuchanie odgłosów dochodzących z łąki. Dzieci kładą się na kocach, zamykają oczy i wsłuchują się w odgłosy dochodzące z łąki. Rozpoznają i nazywają dźwięki. Opisują swoje wrażenia słuchowe.

- Zbieranie skarbów do kącika przyrody. Dzieci zbierają np. muszelki po ślimakach, patyczki, suche rośliny, kamyki i wkładają do torebek. Wykonują bukiet z kwiatów rosnących na łące.

- Powrót do domu. Po powrocie do domu  dzieci wstawiają zebrane kwiaty do wazonu w kąciku przyrody. Umieszczają w nim na tackach inne zebrane na łące skarby.

  • Oglądanie filmu edukacyjnego – „ Przygody skrzata Borówki”

 

  • Zabawy ruchowe – wykonywanie ruchów zgodnie z tekstem piosenki J

 

Skaczemy, biegniemy -

 

Skoki -

 

Skłon - 

 

Równowaga - 

 

 

 

 

 

 

 

  • Słuchanie wiersza B. Formy Łąka.

Powiał letni wietrzyk,

łąka zapachniała,

świeżą koniczyną

pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły,

pracują wytrwale.

Zapylają kwiaty,

nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski

na ziemię wysyła.

Mienią się w nich skrzydła

pięknego motyla.

Na łące tej chciałbym

znaleźć się przez chwilę

i stać się prześlicznym,

barwnym motylem.

Rozmowa na temat wiersza.

Pytamy: Jak wyglądała łąka? Co robiły pszczoły na łące? O czym marzyła osoba z wiersza? Co można robić na łące?

  • Opowieść ruchowa Wycieczka na łąkę.

 Zapraszamy dzieci na  majową wycieczkę.  Dzieci idą krokiem marszowym, przedzierają się przez zarośla (pochylają się i naśladują odgarnianie gałęzi), idą po wysokiej trawie (wysoko podnoszą nogi), siadają na trawie. Następnie pokazujemy sylwety najbardziej znanych kwiatów rosnących na łące (np.: rumianku, niezapominajki, maku, stokrotki, jaskry). Dzieci rozpoznają i nazywają kwiaty. Dla utrudnienia można pokazując sylwetę kwiatu zasłonić ją
w połowie kartką.

 4

 5

 6

7

 

  • Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Barwy ochronne.

Dzieci przyglądają się ilustracjom i słuchają opowiadania.

8

 

9

Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie.

– Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz.

Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła

zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle.

Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe?

– Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.

– Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się.

– Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują.

– Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić.

Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami.

– Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem.

– Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej.

– Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana.

– Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę.

– Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują.

– Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła.

Rozmowa na temat opowiadania.

Dzieci przyglądają się obrazkom i opowiadają o łące w maju. Wymieniają nazwy kwiatów i zwierząt, które występują na łące. Odpowiadają na pytanie: Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone? Jakie znacie jeszcze inne zwierzęta, które mają swój wygląd zewnętrzny (barwy) dostosowany (dostosowane) do środowiska, w którym żyją?

  • Ćwiczenia oddechowe połączone z ćwiczeniami graficznymi – Dmuchawce. Wydłużanie fazy wydechowej, wzmacnianie drobnych mięśni dłoni.

Potrzebujemy: kawałki waty, kartka, kredki.

Dzieci otrzymują kawałki waty. Palcami rozrywają watę na strzępy. Następnie kładą na otwartej dłoni, zdmuchują i obserwują powolne spadanie dmuchawców na podłogę. Po zabawie siadają przy stolikach i przedstawiają dmuchawce na papierze: stawiają na kartce dużą kropkę i rysują od niej we wszystkich kierunkach linie proste. Na koniec dorysowują łodyżkę i liście. Dmuchawca można ozdobić strzępkami z waty.

Do tej pracy można również wykorzystać poniższy obrazek – dmuchawce.

10

  • Rozmowa na temat biedronek – poprzedzająca wykonanie pracy plastycznej.

 Co wiecie o biedronkach? Ile kropek mają biedronki? Czy wszystkie biedronki są czerwone? Biedronki są pożytecznymi owadami, gdyż zjadają mszyce. Zimę spędzają w ciepłych i zacisznych miejscach, np.: w szczelinach, w korze drzew, pod parapetami, w liściach. W Polsce występuje kilka gatunków biedronek. Najczęściej spotykane są biedronka siedmiokropka i biedronka dwukropka. Mają czerwony pancerzyk i czarne kropki. Nieco inaczej wyglądają biedronki dziesięciokropki. Mają pomarańczowo-czerwony pancerzyk i czarne kropki. Biedronki dwudziestokropki mają żółty lub kremowy pancerzyk i czarne kropki. Biedroneczki łąkowe mają czarny pancerzyk i czerwone lub żółte kropki. Biedronki, choć są maleńkie i delikatne, potrafią bronić się przed wrogami. Wydzielają żółtą, nieprzyjemnie pachnącą ciecz, którą odstraszają przeciwnika.

Samodzielna praca dzieci – biedronka

Do wykonania biedronki przygotuj ;papierowy talerz, czarna i czerwona farba, sześć rurek do napojów, taśma klejąca, nożyczki, klej.

W pierwszym etapie pomaluj zewnętrzną stronę talerzyka czarną farba, odstaw do wyschnięcia. Następnie wytnij skrzydełka i głowę biedronki( jak zrobić skrzydełka i głowę patrz obrazek poniżej)

 Przyklejają je na czarnej części talerza. Po drugiej stronie talerza przyklej rurki do napojów. Odwróć biedronkę i ustaw na nóżkach z rurek.

11

  • Ślimak, ślimak, pokaż rogi – powtarzanie rymowanki znanej dzieciom.

ŚLIMAK ŚLIMAK POKAŻ ROGI, DAM CI SERA NA PIEROGI

JAK NIE SERA TO KAPUSTY OD KAPUSTY BĘDZIESZ TŁUSTY

Ćwiczenia manualne Ślimaki.

Potrzebujemy:  plastelinę , kartkę

Dzieci robią wałeczki z plasteliny w wybranym kolorze, a następnie zwijają je, formując ślimaka. Przyklejamy gotowe wałeczki na kartkę i domalowujemy brakujące elementy ślimaka. Można wykorzystać wałeczki z plasteliny do karty pracy ,,ślimak”.

12

13

14

 

15

16

17

 

 

Zapraszamy do wspólnego aktywnego spędzania czasu P. Agnieszka i p. Bożenka J

NAUKA ZDALNA – PROPOZYCJE DLA RODZICÓW

muchomorek GRUPA IX „MUCHOMORKI” , 5LATKI
TERMIN REALIZACJI : 14.04 – 17.04.2020r.

TEMAT : WIOSNA NA WSI

CELE EDUKACYJNE :   Poznawanie zwierząt hodowanych na wsi – zarówno osobników dorosłych, jak i ich potomstwa; nazywanie ich miejsc zamieszkania; naśladowanie ruchów
 i głosów. Ukazanie roli zwierząt hodowanych na wsi – określanie korzyści, jakie ma człowiek z ich hodowli (np. gęś – pierze, baran – wełna itp.).

1. Zorganizowanie w wybranym miejscu w domu kącika „ Zwierząt z wiejskiego podwórka” , aktywizujemy dziecko do wyszukania w książek, zabawek i wszystkich innych rzeczy

  • (np. puzzle, obrazki) nawiązujących do tematyki tygodnia.

2. W kąciku razem z dzieckiem słuchamy opowiadania pt:  „Kaczęta, prosięta … konięta” znajdującego się w linku poniżej :

 

3. Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego tekstu: gdzie mieszka ciocia Aniela, z jakim zwierzątkiem zaprzyjaźnił się Olek ? , jakie zwierzęta wystąpiły w opowiadaniu, dlaczego Ada nie mogła pogłaskać owieczki, jak nazywają się dzieci : kury, gęsi, kaczki, świnki, konia i krowy? .

  4. Gdzie ukrył się kot? – rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej.

Maskotka lub kukiełka kota, karteczki z zadaniami do wykonania przez dzieci, np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy, kłębek wełny.

Rodzic chowa w dowolnym miejscu  maskotkę lub kukiełkę kota, do której jest przyczepiona karteczka z zadaniem do wykonania dla dziecka (np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy). Od miejsca ukrycia do środka np.: pokoju jest rozciągnięta wełna.  Dziecko odnajduje kota, nawijając wełnę na kłębek i podąża jej śladem. Przy pomocy rodzica odczytuje napisane na kartce zadanie i je wykonuje.

 

zwierzeta

 

   5. Rozegranie gry planszowej rodzica z dzieckiem, wcześniejsze omówienie zasad.