SPRAWDŹ

ul. mjr Hubala 19,
45-266 Opole

+48 77 4421429
pp54@pp54.eu

„Bezpieczne wakacje”

1

 

Drodzy przedszkolacy wakacje tuż ,tuż, jedni  z Was wyjadą inni będą je spędzać w naszym pięknym mieście ale najważniejsze- żeby były BEZPIECZNE.

   „Bezpieczne wakacje” A. Bober

Gdy na wakacjach z rodzicami wypoczywasz,

Dużo niezwykłych przygód przeżywasz.

Nie zapomnij jednak o rzeczy ważnej,

By bezpieczeństwo zachować w sytuacji każdej.

Przez ulicę przechodź tylko na pasach zebry,

Na zielonym świetle i rozglądając się bez przerwy.

Wychodząc na słońce, nakrycie głowy zakładaj,

A na całe ciało krem przeciwsłoneczny nakładaj.

Podczas kąpieli, bądź zawsze pod okiem dorosłego,

By żaden wypadek nie zdarzył Ci się kolego.

Podczas burzy, nie wybieraj się w góry,

A także gdy za oknem, krajobraz jest szaro- bury.

W pobliżu ulicy się nie baw nigdy,

By samochód, autobus czy tramwaj nie zrobiły Ci krzywdy.

Będąc w lesie, śmieci nie wyrzucaj,

Nie rozpalaj ogniska i ciszy nie zakłócaj.

Nie przyjmuj też nic od nieznajomego,

Bo przydarzyć może Ci się coś bardzo niedobrego.

O numerach alarmowych nie zapominaj,

Niech je wraz z Tobą powtórzy cała rodzina.

997- to telefon na policje,

tam niepokojące sytuacje możesz zgłosić wszystkie.

998- wykręcasz, gdy pożar zauważysz,

bo wtedy dodzwonisz się do pożarnej straży.

999- to numer na pogotowie,

dzwoniąc tam możesz innym i sobie uratować zdrowie.

Gdybyś jednak, tych wszystkich numerów nie umiał zapamiętać,

Wystarczy o jednym ogólnym numerze pamiętać. 

112- tam możesz wszystko zgłosić 

i o każdy rodzaj pomocy poprosić.

                                               2

Opowiadanie
Wysłuchanie opowiadania pt. ,,Wakacje Oli” układanie zakończenia. Wskazywanie, jak należy się zachować, aby bezpiecznie spędzić wakacje
oraz jak należy postępować w przypadku, gdy dziecko się zgubi.


,,Wreszcie wakacje” – powiedziała Ola budząc się rano w pokoju z widokiem na morze. To były wyczekiwane wakacje po długim roku szkolnym, obfitym w przygody i uroczystości.
,,Jemy śniadanie i wychodzimy na plażę”- powiedziała mama. Po pysznej jajecznicy Ola, jej siostra Ala i tata byli już gotowi do wyjścia. Cała rodzina wyruszyła na plażę. Po drodze zatrzymali się przy budce z lodami. Lody były kolorowe a wybór niespotykanie duży. Ola i Ala nie mogły się zdecydować .
Kiedy Ola wybrała już malinową i pistacjową gałkę spostrzegła budkę z kolorowymi muszelkami i innymi pamiątkami z wakacji. Szybko do niej pobiegła, bo przecież obiecała babci muszelki. Gdy z zapartym tchem oglądała pamiątki nagle zobaczyła, że jest sama. A gdzie mama i tata?    

                     W tym miejscu zapytajcie drodzy rodzice co zrobiłoby Wasze dziecko…

Ola szybko wybiegła ze sklepiku, ale rodziców nie było widać w pobliżu. Natychmiast udała się do pani kasjerki i powiedziała że się zgubiła, że się nazywa Ola Nowak. Pani kasjerka powiadomiła ratownika. Po chwili przez megafon zabrzmiał komunikat o znalezionej dziewczynce Oli. Po 10 minutach do sklepiku dotarli rodzice, którzy również szukali córki. Na szczęście wszystko skończyło się dobrze. Ola już na zawsze zapamięta, że nie wolno oddalać się od rodziny.

 

 

 Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji, poprzez odpowiedź
TAK lub NIE (podniesienie kartonika zielonego lub czerwonego), na zadane pytania:
• Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?

• Czy w lesie można palić ognisko?
• Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
• Czy na plaży można zakopać śmieci?
• Czy w górach można spacerować w klapkach?
• Czy w każdym miejscu można skakać na główkę do wody?
• Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?
• Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?
• Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?
• Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?
• Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?

3

http://www.tekstowo.pl/piosenka,fasolki,tato_juz_lato.html

Tekst piosenki:

          Tato, już lato
Będziemy znów jeść lody
Tato, już lato
Kup bilet do przygody
Tato, już lato
Będziemy boso chodzić
Tato, już lato
Już brodę zgolić czas

Gdy ciepły dzień, to nawet leń
Na spacer chciałby iść
Już pora wstać i pobiec w świat
A tata jeszcze śpi
Chcę lody jeść, na drzewo wejść
I z góry patrzyć w dół
Zeskoczyć w piach i chociaż raz
Przeskoczyć z tatą rów

Tato, już lato
Będziemy znów jeść lody
Tato, już lato
Kup bilet do przygody
Tato, już lato
Będziemy boso chodzić
Tato, już lato
Już brodę zgolić czas

Gdy ciepły dzień, popływać chcę
Przez słomkę wodę pić
Na piasku spać i trawę rwać
Do lasu z tatą iść
Maliny jeść, jagody też
W kałuży szukać żab
Tu rośnie grzyb, tam ślimak śpi
Na głowę chrabąszcz spadł

Tato, już lato
Będziemy znów jeść lody
Tato, już lato
Kup bilet do przygody
Tato, już lato
Będziemy boso chodzić
Tato, już lato
Już brodę zgolić czas

Tato, już lato (x4)
Już brodę zgolić czas

. LODY” - zagadka B. Szelągowskiej. 

Śmietankowe, owocowe …

doskonałe dla ochłody.

Kiedy upał jest na dworze,

każdy lubi lizać … (lody)

4

Ta zagadka jest okazją do wykonania razem z dzieckiem pomarańczowych lodów sorbetowych.

SKŁADNIKI: sok pomarańczowy (100% naturalny), małe kubeczki jednorazowe lub foremki do lodów, patyczki. 

Dziecko nalewa do kubeczków sok, starając się go nie rozlać.  Wstawiamy kubeczki do lodówki na około 30 min. Kiedy sok już lekko się zmrozi,  wyjmij kubeczki, a dziecko włoży do nich patyczki. Następnie znów wstawiamy je do zamrażarki na 2 lub 3 godziny.

"ROŻKI LODOWE” - praca plastyczna.

Pomoce: rożek wycięty z papieru, kolorowe waciki, klej zwykły i z brokatem, kartka.

5

"KOLOROWE LODY” – ćwiczenia z liczeniem połączone z ćwiczeniami małej motoryki.

Pomoce: kolorowe waciki kosmetyczne, pęseta gastronomiczna lub szczypce kuchenne, kostka do gry, kubeczek.

Dziecko rzuca kostką , liczy, ile oczek wskazała. Wkłada do swojego kubeczka, za pomocą pęsety lub szczypiec , tyle kulek z wacików kosmetycznych, ile oczek wskazała kostka.

6

Witamy Was drogie Krasnoludki. W tym tygodniu zapraszamy w podróż po naszym

mieście....

A właśnie, czy ktoś wie, jak nazywa się miasto, w którym mieszkamy?

Tak, to OPOLE. Wsiadamy wszyscy do pociągu i śpiewając piosenkę, wyruszamy w podróż po

Opolu. Pamiętajcie ,aby w miejscu zawieź nas do Warszawy zaśpiewać zawieź nas do Opola.

STACJA PIERWSZA

Uwaga rusza pociąg. Jedziemy, a po drodze zagadka: Jak nazywa się budynek na ilustracji?

1

Ratusz

Opowiedzcie rodzicom, jak wygląda i czy Wam się podoba? Jaki element tej budowli jest najbardziej widoczny?

Ratusz zostawiamy, do pociągu wsiadamy i jedziemy dalej. Kolejna stacja przed nami.

STACJA DRUGA

Zagadka: Czy znasz to miejsce? Co tu się odbywa ?

2

Amfiteatr

Ta budowla ma taki charakterystyczny kształt. Co może przypominać?

Wsiadamy, na spóźnialskich nie czekamy, bo w oddali kolejna stacja. To już….

STACJA TRZECIA

Czy wiesz jak nazywa się największy kościół w Opolu?

3

To jest Katedra. Nie tylko jest największa, ale jest kościołem jednym z najstarszych w Opolu.

Powiedz, ile widzisz wież tej katedry? Co można zobaczyć z ich szczytu?

Chciałbyś tam wejść?

Pociąg jedzie dalej. Przez okno widać jakąś wodę.

STACJA CZWARTA

Popatrz teraz na ten obrazek.

4

To miejsce przypomina miasto z kanałami we Włoszech, może ktoś tam był?

Jak w Opolu nazywamy to miejsce?

To jest Mała Opolska Wenecja.

Jedziemy dalej i kolejna stacja.

STACJA PIĄTA

Poznajecie zabytkową wieżę w Opolu, z której widać panoramę miasta?

5

Wieża Piastowska.

Kto tam z Was był? Powspominajcie z rodzicami .

STACJA SZÓSTA

Uwaga! Dojeżdżamy do ostatniej stacji. Coś tam widać przed nami. Czy wiecie co to jest?

6

To jest herb miasta Opola.

Opowiedzcie o nim, jakie ma kolory ?Jaki obrazek znajduje się w środku?

Teraz przygotujcie żółtą i niebieską farbę lub kredki .Poproście rodziców, aby wydrukowali Wam herb Opola i pomalujcie lub pokolorujcie go zgodnie ze wzorem. Kartę pracy z herbem do wydrukowania znajdziecie w załączniku nr 1 – HERB OPOLA.

A podczas kolorowania poproście mamę lub tatę, aby przeczytali Wam kilka wierszy o Opolu, które napisali Wasi starsi koledzy.

“Spacerkiem po mieście”

Gdy chodzę na spacery

Z mamą, tatą czy bratem,

Wszystko mnie w nim zachwyca

Zimą, wiosną i latem.

Moje miasto Opole

Jest piękne i stare.

Mieszkamy tutaj od zawsze

I znam je doskonale.

Wspaniała Wieża Piastowska

Urzeka swym rozmiarem,

A piękne kamieniczki

Zdobią opolskie uliczki.

Stara i duża katedra

Pamięta pewnie wiele,

Lecz również dzisiaj jej mury

Opisują Opolan dzieje.

Bardzo lubię Opole,

Bo jest rozśpiewane,

Pełno w nim zieleni,

Na pewno w nim na zawsze zostanę!

„Opole”

Opole, Opole,

Moje piękne miasto.

Prawa miejskie dał Kazimierz,

Co był wielkim władcą.

Na wyspie Pasiece

Zamek swój zbudował,

Otoczył go fosą

I władzę sprawował.

A mieszkańcy wyspy

Księcia posłuchali,

Po drugiej stronie Odry

Domy wybudowali.

Wieżę postawiono

Przy zamku księcia Piasta,

Dzisiaj z niej oglądamy

Panoramę miasta.

Na koniec niespodzianka. To jest piosenka ,którą uczyły się śpiewać wszystkie przedszkolaki
w 2015 roku i wspólnie odśpiewały ją na opolskim rynku. Zapraszam Was do nauki tej piosenki.

A oto jej słowa:

REFREN: My opolskie przedszkolaki                 

Wszystkie złapmy się za ręce,            

Uśmiechnijmy się radośnie                

W tańcu przy wesołej tej piosence      cały ref. 2x

1.

To Opole nasze miasto,                    

Opole to nasz świat.                         

Ruszaj śmiało ulicami                      

i wesoło śpiewaj tak!                        

Ref: My...

2.

Nas przedszkole uczy, bawi,

pomaga poznać świat.

Dzisiaj święto ważne mamy-

-Teraz każdy śpiewa tak!.

Z każdej wycieczki wypada napisać kartkę pocztową. Zapraszam was również do takiego działania.

Wzór kartki znajdziecie z załączniku nr 2 – POCZTÓWKA.

  WIOSNA NA WSI

Dzień dobry. Witamy was serdecznie i do nowej zabawy zapraszamy. W tym tygodniu dowiecie się co nieco o zwierzętach z wiejskiej zagrody.                 

                      

 

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Na pewno znajdzie się u was w domu lusterko . Wykorzystacie go do tych ćwiczeń.  Bardzo proszę rodziców aby zademonstrowali prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie z dzieckiem. Dziecko trzymając przed sobą lusterko może obserwować swoją buzię.

  • Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
  • Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko

rozłożone, a raz ułożone w dziobek.

  • Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
  • Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy

szeroko otwartej jamie ustnej.

  • Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
  • Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
  • Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony:

raz z jednej, raz z drugiej strony.

  • Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do

drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał

nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł

się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są

dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.

Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

– Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?

– Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.

– A konie i krowy?

– One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.

– A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.

– Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

– Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka

Pazurka.

– Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.

– Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.

– Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.

– Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką,

delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.

– Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.

Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

– Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.

– A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

– Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.

– Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.

– Ale ja się boję…

– Nie bądź tchórzem.

– Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.

– Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

– Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na

siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

– Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?

– Tak…

– Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

– Nie…

– A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?

– Bałbym się.

– No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

– Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.

– Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam.

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

− Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

− Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

− Jak oceniacie zachowanie kaczorka?

− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

  • Nazywanie umiejętności osiągniętych przez dzieci.

N. przypomina, że nikt nie umie wszystkiego, , ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Należy prosić, aby dzieci powiedziały, co dobrze potrafią robić. Jeśli dziecko nie potrafi tego określić, z pomocą przychodzi mu rodzic., określając mocne strony dziecka.

Ćwiczenia oddechowe Jajka.

Jajka wycięte z papieru, słomki.

Rodzic  prosi, aby dziecko podeszło  do miejsca, gdzie są zgromadzone papierowe jajka, i przeniosło je w inne (np. wskazane przez niego) miejsca za pomocą słomek.

  Zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku- Czarodziejskie pudełko.

Figurki zwierząt żyjących na wsi, pudełko – Czarodziejskie pudełko.

Dzieci oglądają figurki zwierząt, dotykają ich i je nazywają. Następnie rodzić  umieszcza je w czarodziejskim pudełku. Dziecko zamyka oczy . Zadanie  dziecka  polega na rozpoznaniu zwierzęcia za pomocą dotyku, podaniu jego nazwy i naśladowaniu odgłosu, jaki ono wydaje

Piosenka  ,,Dziadek Lulka farmę miał...”

 

Zabawa dydaktyczna ,,Co od kogo mamy’’

 

WIELKANOC

Na początek zaproponuję wam zabawę dotykową. Poproście mamę, aby pozwoliła wam wziąć do rączki jajko. Dotykajcie je dokładnie z każdej strony, przyjrzyjcie się mu jakiego jest koloru? Co możemy powiedzieć o jego skorupce? Jaka jest w dotyku?

A czy wiecie jakie zwierzątko z jaka się wykluwa?

Posłuchajcie piosenki, ona wam wiele podpowie.

 Piosenka pt. „Kura czy jajo”

 

Pobawmy się teraz z małą piłeczką.

 „Kto doniesie?” zabawa zręcznościowa. Dzieci na wyznaczonej trasie próbują przenieść piłeczkę na łyżce. Zabawę powtarzamy trzymając łyżkę w lewej, prawej ręce, idąc wolno i szybko.

 

 

Zabawa ruchowa „Kura i kurczątka”

Dzieci chodzą, biegają na paluszkach przy dźwiękach trójkąta są kurczętami, które chodzą po podwórku i wołają pi, pi, pi. Gdy usłyszą tamburyno uciekają do rodziców, gdyż grozi im niebezpieczeństwo, skrada się lis. Rodzice wołają ko, ko, ko... Dźwięki trójkąta zachęcają kurczęta do ponownego wyjścia na spacer po podwórku.

Posłuchaj piosenki „Pisanki, pisanki”

 

 

Bajka o tym jak Świnka Peppa i George malują pisanki na Wielkanoc